
Jaarverslag 2019
Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis leven.Jaarverslag 2019.pdf (21.19 MB)
Wil u graag een van deze publicaties bestellen, stuur dan een email naar museumshop@kmkg.be. Wij bezorgen u graag de nodige informatie voor de verdere afhandeling. U kan ook altijd zelf ter plaatse een kijkje komen nemen, van dinsdag tot zondag. De toegang tot de museumshop is vrij, u bent van harte welkom!
Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis leven.Jaarverslag 2019.pdf (21.19 MB)
Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis leven.2018 Jaarveslag.pdf (4.16 MB)
Koninkijke Musea voor Kunst en Geschiedenis leven.2016-2017 Jaarverslag.pdf (3.1 MB)
Deze mooi uitgegeven catalogus bij de gelijknamige tentoonstelling, werpt een licht op het verleden en het heden van de belangrijkste volksinstrumenten uit Estland. De geschiedenis van deze traditionele instrumenten werd sterk beïnvloed door hun omgeving, maar ook door de culturen van de verschillende buurlanden: Zweden, Letland, Finland, Rusland, Duitsland. Deze publicatie is een weergave van de geschiedenis van unieke volksinstrumenten en van een traditie die nog altijd springlevend is.
Verkrijgbaar in de museumshop (viertalige uitgave in het Frans, Nederlands, Engels en Estisch) - € 10
Tekst in het Engels:
Among the great names in the history of harpsichord making, that of the Ruckers is probably the most famous. This dynasty of makers, represented by four generations active in Antwerp between c.1580 and c.1680, exerted a predominant influence in Western Europe. Their harpsichords and virginals, synonyms of extraordinary workmanship, acquired a tremendous reputation that extended beyond European borders and lasted until well after their active period. The envy they inspired was such that it gave rise to large-scale counterfeiting, probably the most significant in the field of instrument making up to then. The MIM owns eighteen instruments considered at the time of their acquisition to be made in the Ruckers workshop. Given the considerable patrimonial interest of this collection, a project centred on its conservation, study, restoration and enhancement was set up. The book sums up this fascinating research and sheds new light on this outstanding heritage. This survey is directed by Pascale Vandervellen, curator of the stringed keyboard instruments of the MIM.
Deze publicatie won de Nicholas Bessaraboff-prijs in 2019, uitgereikt door de American Musical Instrument Society!
Bestaat enkel in het Engels - € 59 in de museumshop.
Onderzoek van Pascale Vandervellen, doctor in de muziekwetenschappen, over de fortepianobouw in Belgische provinciën.
Uitverkocht - Franse editie nog beschikbaar in de museumshop - € 35
Adolphe Sax, een uitmuntend uitvinder, getalenteerd vakman en uitstekend musicus, maakte eerst blaasinstrumenten in de voetsporen van zijn vader, Charles-Joseph Sax. In zijn atelier verbeterde hij vele instrumenten, en patenteerde hun vernieuwende ontwerp. Op grond van zijn eerste successen schiep hij nieuwe instrumenten, die hij naar zichzelf noemde: saxhoorns, saxotromba's en saxtuba's zouden een groot succes worden. Maar zijn meest originele meesterwerk was ongetwijfeld de saxofoon, die hij ontwikkelde in een volledig bereik, van sopranino tot sub-bas.
Onder leiding van de curator van de SAX200 tentoonstelling, Géry Dumoulin, vertellen de vier hoofdstukken van deze rijk geïllustreerde catalogus het verhaal van deze opmerkelijke uitvinder. De lezer komt alles te weten over Sax, zijn uitvindingen, zijn zaken en zijn privé-leven. Ook minder bekende aspecten van zijn creatieve activiteit, zoals de medische instrumenten die hij heeft ontwierp, komen aan bod.
Verkrijgbaar in de museumshop - € 25
50 muzikale meesterstukken van het MIM, die onze bezoekers het meest intrigeerden de afgelopen jaren, worden aan de hand van korte - soms anekdotische - teksten en prachtig geïllustreerde foto's getoond.
Verkrijgbaar in de museumshop - € 15
Het populaire boek '50 Muzikale Meesterstukken' heeft er een klinkend supplement bijgekregen: een cd met 38 fragmenten die de topstukken, gekozen door onze bezoekers, laten horen. In enkele gevallen kon de klank van het instrument zelf opgenomen worden, de overige tracks zijn opnames van instrumenten die zeer dicht in de buurt komen. Eindelijk kan u deze Meesterstukken niet enkel bewonderen maar ook beluisteren!
Uitverkocht
Dit nummer van het ‘Tijdschrift voor stadsgeschiedenis’ wijdt vier artikels aan het Muziekinstrumentenmuseum. De bijdragen bespreken de opmerkelijke collecties van het MIM, de rijke geschiedenis van het museum, maar ook thema’s zoals de instrumenten afkomstig van Brusselse manufacturen en de Indische collectie komen aan bod. Eén artikel is gewijd aan het ‘musée de la musique’ van Parijs. Een deel van deze ‘Franse collecties’ werd indertijd door François-Joseph Fétis naar Brussel overgebracht en vormde zo de historische basis van de Brusselse collecties.
Enerzijds uitgebreid onderzocht en geannoteerd, anderzijds behapbaar en intrigerend, bieden deze artikels uit de ‘Brusselse cahiers’ de ideale basis om bij te leren over muziek en Brussel.
Verkrijgbaar in de museumwinkel (drietalige uitgave in het Frans, Nederlands en Engels) - € 22,50
De doedelzak is niet meteen een instrument dat met België geassocieerd wordt. Nochtans bekleedde het tot iets voor de Eerste Wereldoorlog een bijzondere plaats binnen de volksmuziek. In de jaren ’60-‘70 werd de doedelzak in verschillende regio’s nieuw leven ingeblazen, zo ook in België.
De Belgische situatie was echter bijzonder aangezien er slechts drie instrumenten zijn teruggevonden. Deze bevinden zich vandaag in het Muziekinstrumentenmuseum. De herontdekking en de identificatie van de doedelzakken vormden het startpunt van een nieuw hoofdstuk voor het instrument. Hubert Boone geeft in dit rijkelijk geïllustreerde werk de geschiedenis van de doedelzak weer.
In 1983 schreef hij reeds een werk over het instrument en het gebruik ervan in de Belgische traditie. Dertig jaar later was het tijd voor deze geactualiseerd versie.
Verkrijgbaar in de museumshop - € 21,50
Verkrijgbaar in de museumwinkel (drietalige uitgave in het Frans, Nederlands en Engels) - € 8 per boekje
Verkrijgbaar in de museumshop - € 13
Het klavecimbel Joannes Couchet, Antwerpen, 1646, is een uitzonderlijk mooi instrument. Mooi om te zien, maar vooral om te horen. Grootmeester Bob van Asperen ging in op onze vraag om een opname te maken zodat de prachtige klank zou vereeuwigd worden - en het klavecimbel met rust gelaten kan worden. Het resultaat is deze cd met titel "17e-eeuwse klaviermuziek in de Nederlanden".
Verkrijgbaar in de museumshop - € 13
Verkrijgbaar in de museumwinkel (tweetalige uitgave in het Frans en Nederlands) - € 12