Overslaan en naar de inhoud gaan

Polyphonic Performance Spaces 2025. The Sound of Brussels

Elk jaar brengt het onderzoeksfestival Polyphonic Performance Spaces het beste van het artistiek onderzoek naar het Koninklijk Conservatorium Brussel. Deze editie verkent The Sound of Brussels – het uitzonderlijk rijke klanklandschap van de stad, in verleden, heden en toekomst.

Hoe componeer je voor blokfluit, en hoe kan de interactie tussen een componist en een instrumentalist eruitzien?

In haar doctoraatsonderzoek aan het KCB en de VUB onderzoekt blokfluitiste Tomma Wessel hedendaagse speeltechnieken voor blokfluit. Ze gaf verschillende componisten de opdracht om etudes te schrijven op basis van haar onderzoeksresultaten, elk gericht op een specifieke speeltechniek. Drie van deze componisten voegen zich bij Tomma voor een lecture-recital, waarin ze vertellen over de etudes die zij schreven en hun samenwerking met deze uitzonderlijke blokfluitiste bespreken.

Marta Gentilucci zal een tipje van de sluier oplichten over haar Flutters-etude, voor fluttertongue op tenorblokfluit; Frederik Neyrinck duikt in zijn Ganassi Echo, voor glissandi op Ganassi-blokfluit; en KCB’s eigen Annelies Van Parys vertelt over haar Étude pour les flattements, voor vinger­vibrato (flattement) op tenor- en basblokfluit.

Programma:

LECTURE-PERFORMANCES
Fast nur Luft 
Tomma Wessel / Annelies Van Parys / Frederik Neyrinck / Marta Gentilucci

Ontdek hier het volledige programma van het festival.