Overslaan en naar de inhoud gaan

Herdenken, documenteren en interpreteren van de vioolgebaren van Eugène Ysaÿe

Concert ter gelegenheid van een doctoraatsverdediging in de Kunsten en kunstwetenschappen

Dit concert van Joanna Staruch-Smolec vormt het eerste deel van de verdediging van haar doctoraatsthesis, gewijd aan de vioolgebaren van Eugène Ysaÿe. Ysaÿe (1858–1931) neemt een bijna mythische plaats in binnen de verbeelding van violisten; zijn imago als virtuoos is door de tijd heen op een vaak diffuse manier doorgegeven, balancerend tussen bewondering en legende. Haar doctoraat in de Kunsten en kunstwetenschappen (ULB–CrB) biedt een systematische studie van Ysaÿe’s vioolgebaren, aan de hand van hun materiële sporen: fonografische opnames en door Ysaÿe zelf aangebrachte annotaties, geplaatst in de organologische context van zijn tijd.

Vertrekkend vanuit Ysaÿe’s reflecties over de rol van de uitvoerder, ontwikkelt dit onderzoek een theoretisch en praktisch kader dat wetenschappelijke nauwkeurigheid combineert met artistieke creativiteit. Het programma van dit concert geeft een overzicht van het repertoire dat Joanna Staruch-Smolec tijdens haar doctoraatstraject heeft verkend, en belicht de esthetische en technische vraagstukken die centraal staan in haar onderzoek.

De muzikanten:

  • Joanna Staruch-Smolec (viool) – doctoraatsstudent in de Kunsten en kunstwetenschappen aan het Laboratorium voor Musicologie van de Université libre de Bruxelles, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium Brussel.
  • Krzysztof Potocznik (piano) – afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in 2021.
  • Onder leiding van Valérie Dufour (ULB-FNRS), Véronique Bogaerts en Vincent Hepp (CrB)

Programma:

  • Henriette van den Boorn-Coclet – Sonate voor viool en piano, eerste deel
  • Eugène Ysaÿe – Bewerking van de Valses op. 34 nr. 2 van Frédéric Chopin
  • Richard Wagner/August Wilhelmj – Walther’s Preislied
  • Ernest Chausson – Poème voor viool en orkest, op. 25