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Anne-Emmanuelle Ceulemans

Anne-Emmanuelle Ceulemans has a PhD in musicology from the Université catholique de Louvain (Louvain-la-Neuve). She is curator of the European stringed instruments at the MIM and teaches at the Université catholique de Louvain and at the Institut royal de musique et de pédagogie (Namur). Her research focuses on the bowed instruments of the Low Countries, on music iconography, and on music theory and analysis from the 15th to the 17th century.

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Selected bibliography

  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, « The Violins of César Snoeck. Observations on the Origins of an Instrument Family », forthcoming.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, Fañch Thoraval, « La facture instrumentale dans le Hainaut aux xviie et xviiie siècles », La musique en Hainaut aux xviie et xviiie siècles, dir. Fañch Thoraval & Brigitte Van Wymeersch, Tours, Centre d’études supérieures de la Renaissance – Turnhout, Brepols, 2021, p. 422-434.
  • En collaboration : Le Fonds Sainte-Gudule : Exploration d’un patrimoine musical bruxellois des 17e et 18e siècleshttps://www.youtube.com/watch?v=KGkSM7mqotY (2021).
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, « Mersenne et le violon », Musiques – Images – Instruments. Mélanges en l’honneur de Florence Gétreau, dir. Yves Balmer, Alban Framboisier, Fabien Guilloux & Catherine Massip, Turnhout, Brepols, 2019, p. 415-431.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, « Le dixtuor de Léo et Léon Sir », Revue belge de musicologie, 73 (2019), p. 135-163.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, « La Sainte Cécile jouant du virginal de P. P. Rubens », Rubens et la musique, dir. Fabien Guilloux & Céline Drèze, Turnhout, Brepols, p. 119-135.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, « Corps sonores – objets symboliques. Les instruments de musique dans l’iconographie des Anciens Pays-Bas », catalogue de l’exposition Fêtes et Kermesses en Flandre au temps des Brueghel, Musée de Cassel (France), 16 mars-14 juillet 2019, Snoeck, 2019, p. 82-95.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, Géry Dumoulin, Howard Weiner (dir.), Adolphe Sax, his influence and legacy : a bicentenary conference, Brussels, 3-5 July 2014, Revue belge de musicologie – Belgisch tijdschrift voor muziekwetenchap, LXX (2016).
  • Geerten Verberkmoes, Anne-Emmanuelle Ceulemans, Danielle Balériaux, Berend Stoel, « An Inside Look at Four Historical Violins by Brussels Makers », The Galpin Society Journal, LXIX (2016), p. 109-136.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, Géry Dumoulin, Pascale Vandervellen, « Fleurons de la facture bruxelloise au 19e siècle », Cahiers bruxellois, 45 (2013), p. 49-63.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, De la vièle médiévale au violon du xviie siècle. Étude terminologique, iconographique et théorique, Tours, Centre d’études supérieures de la Renaissance – Turnhout, Brepols, 2011.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, « Mezzo punto, tutto punto, tuono chorista : les diapasons en Italie du Nord vers 1600 », Acta musicologica, LXXXII/2 (2010), p. 237-261.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, « Cordes de boyau et instruments à manche à l’époque de Monteverdi », Orfeo son io, favola al suono de tutti gli strumenti, sous la dir. de Mia Awouters et d’Anne-Emmanuelle Ceulemans, Bruxelles, Musée des instruments de musique, 2008, p. 163-203.
  • Anne-Emmanuelle Ceulemans, « Instruments Real and Imaginary : Aaron’s Interpretation of Isidore and an Illustrated Copy of the Toscanello »Early Music History, 21 (2002), p. 1-35 (transl. Leofranc Holford-Strevens).
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