PrintMail this page

Suǒnà

aërofoon

De suona (唢呐,suǒnà) is een conische hobo uit China, die meestal bespeeld wordt in open lucht tijdens volksfeesten en rituelen. Het instrument wordt zowel gebruikt voor bruiloften als begrafenissen, maar er worden ook virtuoze melodieën op gespeeld of grappige intermezzo's, die dienden om de sfeer wat op te vrolijken tijdens langdurige rituelen.

Het dubbelriet van de suona is op een dun metalen stiftje geschoven, dat bevestigd is op een rond schijfje. Tijdens het spelen wordt het riet volledig in de mondholte geschoven, de muzikanten gebruiken dikwijls de circulaire blaastechniek waardoor er ononderbroken gespeeld kan worden.

De buis van de suona is gemaakt van een harde houtsoort en doorboord met zeven vingergaten en één duimgat. Tussen de vingergaten is meestal een versiering van guirlandes aangebracht. Onderaan eindigt het instrument op een metalen klankbeker. De suona bestaat in verschillende afmetingen die variërenvan streek tot streek. Suona is de meest gangbare naam van het instrument maar soms wordt het ook laba, haidi, aizai,...genoemd.

De conische hobo is verspreid van Noord-Afrika tot in Korea. De Chinese naam suona komt van het Perzische woord sorna, men herkent dit woord ook in de varianten zurna, surnai, zurla. Er bestaan ook hobo's met een cilindrische boring, zoals de  Armeense duduk en de Chinese guanzi.

Blijkbaar zou de suona in China aangekomen zijn tijdens de Ming dynastie (1368-1644). Hij werd eerst gebruikt voor de begeleiding van militaire parades, daarna werd hij enthousiast geadopteerd door de lokale bevolking. Door zijn stevige klank was het instrument erg geschikt om bespeeld te worden in militaire optochten, opera's of feesten in open lucht. In sommige boerenfamilies bespelen alle mannen de suona en bewerken ze het veld enkel wanneer er geen feesten of rituelen moeten begeleid worden.

Een tendens om traditionele muziekinstrumenten te perfectioneren in de tweede helft van de 20ste eeuw heeft geleid tot de creatie van een suona met kleppen, naar westers model. Op die manier kon het instrument een zuiverdere klank voortbrengen, waardoor het samenspelen met de andere muziekinstrumenten uit het Chinese symfonieorkest gemakkelijker werd. De suona met kleppen kende enkel succes in deze orkesten: de traditionele muzikanten blijven de originele suona bespelen.

Claire Chantrenne

Vertaling: Anja Van Lerberghe

 

Media
Images: 
0698, vóór 1881, gift van H.Serruys, consul-generaal van België in China
Suǒnà
AC0134, voor 1989
Muzikanten in Shanghai, begin 20e eeuw. Oude ansichtkaart. MIMICO.ACP.050